Els estudiants han d'experimentar i trobar la millor manera de prendre notes als seus quaderns, però alguns models tenen un èxit contrastat.
El sistema d'apunts de Cornell és un model especialment bo; la combinació de notes visuals amb l'esquema Cornell és doblement poderosa per poder estudiar o per quan es consultin posteriorment les notes, saber ràpidament què hi ha a cada full i poder fer un repàs eficient.
A aquestes imatges teniu un esquema de la disposició de la pàgina en el sistema de Cornell:
El full del sistema Cornell consta de:
- un espai a la part superior per a la data, matèria i títol del tema, número de pàgina i qualsevol altra informació rellevant que es vulgui afegir.
- A continuació ve un espai principal per a les anotacions; aquestes no han de ser un enregistrament irreflexiu i literal: és molt millor processar-ho (parafrasejar, anotar només el més essencial, establir relacions amb altres concepte...) i emprar esquemes, gràfics...
- acompanyat en la part esquerra dels encapçalaments d'allò que s'explica a l'espai principal, així com preguntes a les quals dóna resposta el que s'ha anotat. Aquestes preguntes clau, títols... s'afegeixen normalment un cop acabada la classe o sessió d'anotació, tot i que amb l'experiència es pot arribar a fer al mateix temps.
- Finalment, a la part inferior de la pàgina es reserva un espai per fer-hi un resum de la pàgina. Aquest resum convé fer-lo en haver acabat la classe (o la conferència, la lectura... la situació en la qual hem pres les notes.) o en repassar els apunts.
Tenir els apunts amb aquesta disposició va especialment bé per repassar:
tapant l'àrea principal, ens podem demanar punt a punt de la columna estreta per veure si ho recordam o no, o si sabem donar resposta.
tapant les dues columnes dels apunts i títols, o bé simplement mirant només la part inferior, podem fer una repasssada dels resums i comprovar ràpidament què en sabem de cada pàgina.
Aquí ho tenim amb un exemple animat:
Si combinam aquest sistema d'apunts amb una realització de les notes més visual, obtenim encara més beneficis: un material molt fàcil de revisar, més clar i que ens ha exigit més a l'hora de prendre les notes, i per tant, que ja ens hem fet nostre en major mesura per començar:
Un exemple d'aquesta combinació (teniu l'enllaç abaix):
Aquí teniu un article dedicat a aquesta combinació Cornell notes + sketchnotes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.