dilluns, 2 de novembre del 2015

Algunes opcions per activitats d’obertura i tancament amb eines TIC

Per fer una ronda de preguntes inicials d’un tema o bé per tancar, recapitular, treure conclusions... podem aprofitar diferentes eines TIC: documents de Google, Socrative, Edmodo, Moodle, i fins i tot Whatsapp. I sí, evidentment, hi ha moltes altres alternatives a Internet!

Els usos possibles de les eines que veurem a continuació inclouen enquestes, posades en comú, recollida d’idees, sondeigs, exàmens ...  Amb totes aquestes opcions és ràpid preparar les preguntes i, sobre tot, fer el buidatge de les respostes:

Google Docs.

Podem crear un formulari amb els documents de Google. El formulari es crea i edita amb un editor molt fàcil d’utilitzar, al qual afegim les diferents preguntes. Aquest formulari, un cop llest, es mostra als usuaris a una adreça web (url) que genera automàticament Google docs i que haurem de copiar i proporcionar a les persones / alumnes que volem que contestin. Les respostes van a parar a un únic full de càlcul (cada fila és un formulari complet d’un usuari; cada columna correspon a cadascuna de les preguntes.) Finalment, l’aplicació genera automàticament un buidatge o resum de les respostes.

Per tant, cal tenir en compte que l’aplicació formularis de Google és simple d’utilitzar, però hem de manejar quatre elements, vinculats entre si, per a cada formulari:

  1. l’eina on creem el formulari en si;
  2. el formulari actiu, públic, al qual accedeixen els usuaris per contestar-lo;
  3. el full de càlcul que recull les respostes; i
  4. el buidatge o resum de les respostes (amb gràfics generats automàticament.)

Evidentment, els formularis es poden duplicar i editar per fer-ne de nous, i aprofitar així un model anterior. També es poden compartir amb altres usuaris d'aplicacions de Google.

Socrative i Kahoot

Una altra opció fàcil i amb bons resultats, optimitzada a més per a dispositius mòbils. S’hi han afegit una sèrie de millores d’ençà que comentàrem aquesta eina per primer cop: Socrative. Kahoot és una aplicació molt semblant, però amb l’aspecte de joc encara més potenciat.

Moodle

L’entorn d’aprenentatge i col·laboració Moodle —el de l’aula virtual de la Conselleria d’Educació— inclou eines per crear formularis i qüestionaris. L’activitat que anomena consulta és molt fàcil de desplegar, i els resultats es poden veure a mesura que els alumnes contesten. Té nombroses opcions, com ara que el nom de qui ha triat cada opció es vegi o no, i moltes més. Això es pot aprofitar, per exemple, perquè els alumnes triïn un grup.

Edmodo

Igual que passa amb Moodle, l’aula virtual Edmodo permet crear ràpidament qüestionaris amb diferents tipus de preguntes, i veure els resultats de tots els que han contestat de manera immediata.

Whatsapp

Utilitzar Whatsapp web és molt senzill i permet utilitzar dispositius mòbils per enviar opinions, respostes... i veure-les a mesura que es trameten en una pantalla.
L’activació de whatsapp web és fàcil: basta triar l’opció al mòbil i seguir les instruccions. Per les condicions d’aquesta eina, però, en moltes escoles i nivells no és una opció factible. Sí que ho és a sessions amb adults (pares, docents...) o a centres on es permeti l’ús dels dispositius mòbils com a eina per accedir a material didàctic.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.